A téli hónapokban a megváltozott üzemeltetési körülményekre és útviszonyokra való tekintettel a járművezetőnek lényeges ismerniük az elindulás előtti fontos teendőket, a jármű ilyenkor szükséges tartozékait, illetve a síkos, jeges úton történő vezetés sajátosságait.
A KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület a következő összeállításával szeretné segíteni az autósokat, hogy megfelelően felkészülhessenek a zord időjárással járó nehézségekre az utakon, s az ünnepi időszak valóban csak a kellemes élményekről szóljon.
Az első elindulás előtt fontos tájékozódni az úthelyzetről és az időjárásról. Az autót meg kell tisztítani a hótól, jégtől, különös tekintettel arra, hogy a körkörös kilátás biztosítva legyen, ideértve a tükröket is, valamint a fényszórókat, irányjelzőket, rendszámtáblát és a kerékjáratokat. A lefagyott ablaktörlő lapátokat, ajtókat nem szabad feltépni, helyette olvasztással, illetve jégoldó spray-vel kell szabaddá tenni.
Téli üzemeltetésnél a jármű szükséges tartozékai: vontatókötél, jégkaparó, hólapát, seprő, kesztyű, takaró, hólánc, indítókábel, 2 liter homok, jégolvasztó spray, zárolaj, páramentesítő kendő, tartalék fagyálló ablakmosó folyadék.
Elindulás után a fűtést először a szélvédőre kell irányítani, utána lehet a lábtérre is a levegőt áramoltatni, mindig a friss levegős üzemmódban. A klímás járműveknél a klímát télen is fontos bekapcsolva tartani. A járművet ne melegítsük álló helyzetben a zaj-, és környezetszennyezés, illetve a motor kopása, üzemanyag fogyasztása miatt.
Hóban, vagy jégen történő vezetésnél 2. fokozatban, csúsztatott kuplunggal kell indulni, így a kerék kipörgését megakadályozni. Automata váltónál a téli programot kell használni. Fontos a tengelykapcsoló, gáz és fékpedál óvatos kezelése, mindig a lehetséges legnagyobb sebességfokozattal és a legkisebb fordulatszámmal kell haladni. Kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatokat, az egyidejű kormányzást és a gázadást, elvételt, illetve magas fordulatszámnál a visszakapcsolást. Amennyiben a jármű megcsúszik, kinyomott kuplunggal kell ellenkormányozni.
ABS rendszer nélkül, normál megállás esetén, kinyomott kuplunggal a féket óvatosan adagolva kell lassítani úgy, hogy a kerék ne blokkoljon. Vészfékezés esetén teljes fékerővel fotos fékezni, ha megcsúszik a jármű, fék nélkül kell ellenkormányozni.
ABS rendszer mellett, normál fékezés esetén a jármű irányítható marad; ha a kerék a csúszáshatáron van, akkor a fékpedál rezeg. Vészfékezésnél kanyarban kinyomott kuplunggal egyidejűleg kell a féket és a kormányt működtetni, melyet külön meg kell tanulni. Mindenképp vegyük figyelembe, hogy ABS-el a fékút hosszabb.
Hegymenetnél a nagyobb tömeget a hajtott kerékre kell adni, ezért mellső kerékhajtás esetén a meredekebb szakaszokat hátsó utasok nélkül leküzdeni. Völgymenet esetén, ha a jármű túlgyorsul, az oldalsó hófalon, illetve terelőkorláton csúszva kell lassítani, ez kevesebbe kerül, mintha szakadékba repülne az autó. Ilyenkor különösen fontos nagyobb követési távolságot tartani, lágyan fékezni és érzéssel kormányozni.
Kiemelt figyelmet kell fordítani a helyes gumiabroncs megválasztására. Gázadásnál, fékezésnél és kormányzásnál biztosítani kell a hajtó,- és a fékerő átadását, az oldaltartó erő megtartását.
Ehhez megfelelő tapadású gumikeverék és megfelelő mintázatú, mélységű gumiprofil szükséges. Téli gumi használata mellett ABS-el, 50 km/h sebességnél a fékút havon 35 m, nyári gumival 43 m, a téli gumi megállási pontján a nyári gumis jármű még 23 km/h sebességgel halad.
Az eltérő meghajtási módok sajátosságaira is figyelembe kell venni téli üzemeltetésnél. Elsőkerék hajtásnál jó a gyorsítási tulajdonság csúszós úton, de gyenge a hegymászóképesség, lejtőn lefelé kanyarban történő fékezésnél a jármű kitolhatja magát. Hátsókerék hajtásnál minél síkosabb az úttest, annál gyakrabban kitör a hátsó része a gázadásnál, hegymenetnél optimális, jó a vontatási képessége. Összkerék hajtásnál jó vonóerő a síkos úttesten, biztonságos (de nem gyorsabb) kanyarvétel síkos kanyarban, könnyen átléphetőek a csúszási határtartományok, jó völgymenet a motorfékkel. ESP berendezés használata mellett a jármű fékezhető és irányítható marad egyenes menetnél és kanyarban is.
Különböző aktív biztonsági rendszerek használatával megakadályozhatjuk a kerék megcsúszását a fizika határain belül. Az ABS célja a kormányozhatóság megtartása és a fékezési stabilitás a megcsúszó (fékezett) kerék fékerejének csökkentésével. Az ASR, ASC stb. kipörgés gátló rendszer folyamatosan figyeli a túlforgó kereket és visszafékezi a tapadási határig. Az ESP menetstabilizáló rendszer kanyarban kikerülési manővernél az oldalgyorsulási erőket figyelve adagolja a fékerőt.
A járművet műszakilag is fel kell készíteni a téli időszakra. A felszerelt téli gumikon minimum 4 mm fotófelületnek kell lennie. Az akkumulátort ellenőrizni, szükség esetén karbantartani vagy cserélni kell. Az ajtók és a csomagtér fedél gumifelületeit fagyásgátlóval kell kezelni. Ellenőrizni kell az ablaktörlő lapátokat és a világítást. Cserélni szükséges az ablakmosó folyadékot és a motorolajat, ha nem alkalmas téli üzemre.
Hóláncból csak megbízható minőséget szabad venni, az első használat előtt pedig érdemes gyakorolni a felszerelését. Megváltoztatja a jármű menettulajdonságait, főképp az oldaltartó erő csökken, fontos tudni, hogy a maximális sebesség hólánccal 50 km/h. Csak havas, jeges úton használható, terepjáró járművekre is fel kell szerelni, kötelező használatát tábla jelzi.
A téli időjárás okozta nehézségek 0°C körül a legveszélyesebbek. Nehezen észlelhető a fekete jég, amikor a köd, pára a száraz útra ráfagy. Ha a hőmérséklet hirtelen esik fagypont alá, és elkezd esni az eső, rögtön ráfagy az úttestre. Tükörjég akkor alakul ki, ha olvadás, fagyás egymást váltja. Különösen veszélyes még a jeges hó, amikor összetömörödik, és fényesre kopik.
Veszélyhelyzettel elsősorban ott kell számolni, ahol az úttest hőmérséklete gyorsan változhat, pl. hidak, felül,- és aluljárók, erdők, szél, napárnyékos helyek, lakott, nyílt helyek, folyó, tópartok váltása. Továbbá napszakok váltása idején, útkarbantartók szakaszhatárainál, nyomvályúk, elfolyók közelében nappali olvadásnál, valamint iparterületek mellett.
Egyéb veszélyforrás a köd, amely főleg a mélyebb területen, nagyobb mező és erdő területén képződik, ráfagy az útburkolatra. Ekkor a követési távolságot meg kell kétszerezni, nem szabad rátapadni az elől haladóra. 50 m látótáv alatt köd első, hátsó fényt be kell kapcsolni, de csak amíg a köd tart.
A nedves útburkolat a tapadási tényezőt radikálisan csökkenti, a felúszás kialakulhat kanyarban, ahol nincs vízelvezetés, aluljáróban bedugult vízelvezetőnél, nyomvályúkban, nagyon széles úttesten, S-kanyarokban, sziklafalak közelében.
A sötétség télen korábban kezdődik és tovább tart, a jellemzően nedves útfelületek a fényt elnyelik. A sebességet úgy kell megválasztani, hogy a féktávolság egyenlő legyen a látható távolsággal. A szélvédőket, tükröket folyamatosan tisztán kell tartani. Mindenképp kerülni kell a szembejövő vakítását, a fényszóró magasságát mindig a terhelésnek megfelelő állapotban kell tartani.
Amennyiben a fent leírtakat betartjuk, és mindig megfelelő körültekintéssel vezetjük járművünket, elmondhatjuk magunkról, hogy mindent megtettünk a téli rossz útviszonyok okozta veszélyek elkerülésére, hogy Karácsonykor semmi ne ronthassa el ünnepi hangulatunkat.