bizalom, kölcsönösség, KÖBE
KöBE
KöBE
KöBE
KöBE
Magyar English Deutsch Français
Akadálymentes

Sajtóközlemények

KÖTELEZŐ BIZTOSÍTÁS •Váltóállítók

( kiadva: 2007-10-30 )  


Mind hangosabban követeli néhány biztosító és alkusz az év végi kötelezőváltási kampány megszüntetését. Ez azonban ellentétes az olcsóbb tarifára egyre nagyobb számban startoló kuncsaftok érdekeivel. „Az internetes kötések terjedése miatt akár 700 ezren is biztosítót válthatnak az év végén a tavalyi félmillió felmondás és újrakötés után” - becsülte az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány hatását a HVG-nek Haraszti Zsolt, a világhálón 2001 óta autósbiztosítást értékesítő Netrisk.hu Kft. ügyvezetője. Szerinte az október végén kezdődő átkötési időszak olyan erős árversenyt hozhat, amely a megkötött csaknem 4 millió szerződés negyedénél a meglévőnél előnyösebb árat eredményez. Ráadásul mostanra egyszerűbb lett a váltás: az új kgfb-szerződésekhez szükséges kártörténeti igazolást ezúttal az érintett biztosítóknak kell beszerezniük, nem pedig a járműtulajdonosnak.
A váltási láz terjedését a CLB Biztosítási Alkusz Kft. is kapcsolatba hozza az internet-használat erősödésével. A cég elemzése szerint 2001-ben - amikor a kötelezőknél meg-szűnt a hatósági díjszabás - csupán 100-150 ezren váltottak biztosítót, majd folyamatosan évi mintegy 50 ezerrel nőtt a váltók száma, tavaly viszont már kiugró volt a növekedés: 100-150 ezerrel többen cserélték le biztosításukat, mint egy évvel korábban. Ebben szerepet játszott az is, hogy egyre nőtt a legolcsóbb és legdrágább ajánlatok közötti különbség. A mind bonyolultabb - tavaly már százfajta kedvezményt kínáló - tarifákat azonban internet nélkül reménytelen összehasonlítani. A világhálón végzett próbaszámítással viszont néhány kattintással kiválasztható a legelőnyösebb díj, egy fax küldésével az új szerződés is megköthető, így az adminisztráció sem megterhelő.
Miközben az online alkuszok nagy üzleti reményekkel néznek az idei kampány elé, né-hány biztosító és biztosításközvetítő tavaly óta egyre erőteljesebben agitál az év végi kampányok beszüntetéséért. A hangadók egyike a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége. Mellette a piaci részesedése alapján a három legnagyobb biztosító, az Allianz, a Generali-Providencia, valamint az Uniqa vezetői is mind több fórumon javasolják a kötelező biztosítás további liberalizációját. Ennek lényege, hogy a biztosítási évet mindenkinek a kötelezős szerződés kezdetétől számítsák, szemben a mostanival, amikor is ez a naptári évre vonatkozik. Ezáltal a biztosításokat mindig az adott szerződés évfordulóján lehetne felmondani és újrakötni. Az új rendszer bevezetésével - az év közben kötött szerződések arányának növekedésével - fokozatosan kisimulna az év végi váltási csúcs, amely a biztosítási vezetők szerint feleslegesen terheli az ügyfeleket és a biztosítókat. A jelenlegi kötelezős rendszer megtartása mellett szólhat viszont az a fogyasztóvédelmi szempont, hogy az év végi kampány idején még a csapból is a köteleződíjak folynak, ami a legfeledékenyebb autósok figyelmét is felhívja, ismerte el egy konferencián Csermely Tibor, az Uniqa gépjármű-biztosítási területvezetője.
A nagy ügyfélállománnyal rendelkező társaságok arról már kevesebbet beszélnek, hogy az év végi váltás idején halásszák el tőlük a legtöbb kuncsaftot a feltörekvő kisebb biztosítók. Utóbbiak ugyanis nem tudtak hadállásokat kiépíteni a márkakereskedőknél, ezért az új autók zömét nem az ő kötelezőjükkel adják el. A Magyar Biztosítók Szövetsége - tagvállalatai kérésére - üzleti titokként kezeli, hogy az egyes biztosítóknál év közben miképpen alakul a kötelezős szerződések száma. Emiatt aztán nehéz ellenőrizni azt a szakmai fórumokon gyakran elhangzó kisbiztosítói állítást, miszerint az Allianz és a Generali a márkakereskedőkkel, illetve az alkuszokkal kialakított szoros kapcsolatoknak köszönhetően év közben részben pótolni tudja az év végén elveszített szerződésszámot.
Tény azonban, hogy vannak olyan márkakereskedések - mint a legnagyobbak közé tartozó Suzuki Hollós -, ahol a kuncsaft megtudhatja, hogy az új autókat az Allianz kötelezőjével adják át. Ha valaki netán másik biztosítót akar, annak legfeljebb a kiválasztott autó alváz- és motorszámát adják meg, így némi utánjárással maga intézheti a kötelező megkötését. Az Opel Schillernél azzal magyarázták a nagy biztosítók kötelezőjének preferálását, hogy ahhoz az autóshitelt folyósító bankok ragaszkodnak, bár itt sem zárkóztak el attól, hogy a kellően makacs ügyfél maga kösse meg a kötelezőjét. Az Emil Frey-csoporthoz tartozó Toyota-márkakereskedésben jóformán az összes nagy és közepes méretű biztosító kötelezőjét meg lehet kötni, de itt is hiányoznak a kínálatból a biztosítóegyesületek és a Magyar Posta. A Renault Baumgartnernél viszont rugalmasak, a Magyar Posta Biztosítót kivéve az összes társaság és egyesület kötelezőjét meg lehet kötni náluk. Sőt felajánlanak egy díjkalkulációt is, mondván: nem biztos, hogy az olcsónak tartott kicsik ajánlata lesz a legjobb.
A piac anomáliáira utalt közvetetten a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavalyi büntetése is, amikor versenykorlátozásra alkalmas magatartás miatt együttesen 6,8 milliárd forintra bírságolta az Allianzot és a Generali-Providenciát, három autós biztosításokat közvetítő alkuszt, valamint a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségét. A GVH többek között jogsértőnek minősített több olyan megállapodást, amelyekben a biztosítók és alkuszok megállapodtak a kötelező és a casco-szerződések közvetítéséről. A büntetés óta a GVH szerint vannak örvendetes fejlemények. Az Allianz és a Generali alkuszokkal kötött szerződéseiből például eltűntek azok az irreális jutalékok, amelyekkel a biztosítók elérték, hogy lényegében csak nekik közvetítsenek ügyfeleket, mondta Mihálovits András, a GVH szóvivője.
„Amennyiben a kötelezős szerződések más-más időpontban járnak le, a versenytársaknak szinte állandóan támadniuk kell majd a piacvezető társaságokat, ami növeli a cégek költségeit, ezért díjfelhajtó hatású lesz” - érvelt a mostani rendszer mellett Takács János, a Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) vezérigazgatója. A piaci tortából az idén félévkor már több mint 5 százalékot kihasító Köbe azonban egyre inkább maga is támadható lesz. Ezért az egyesület sem zárkózik el a jelenlegi szerződésfelmondási rendszer módosításától, csak éppen fokozatosságot javasol. Szerinte kezdetben az is előrelépés lenne, ha a biztosítók október vége helyett egy hónappal korábban hirdetnék meg díjaikat, több időt hagyva az ügyfeleknek a mérlegelésre. Az ötletet nyomatékosítva az egyesület a múlt héten - egy hónapig érvényes - akciós tarifát hirdetett 2008-ra.
„A piac többi 12 szereplője aligha hagyja válasz nélkül a Köbe lépését, ami az idén tovább élezi a versenyt, jövőre pedig mások is követhetik a példát” - vetítette előre a riválisok reakcióját Rácz István, a Biztosítás.Hu Kft. ügyvezető igazgatója. Az online alkusz kalkulációi szerint a Köbe utazási ajándékkal is kiegészített új tarifái alsó- és középkategóriás autót vezető fiatal vidéki férfiak esetében a legolcsóbbak. „Aki viszont emiatt már most felmondja szerződését, hogy jövőre Köbe-ügyfél lehessen, novemberben nem válthat újból” - figyelmeztetett Rácz az akció sajátosságára. Mindenesetre az egyesület az október végén kezdődő igazi kampányban ismét tarifát hirdet, mert különben a versenytársak úgy alakítanák az övékét, hogy az egyesület válna a legdrágább biztosítóvá, s csupán a legkockázatosabb ügyfélcsoportoknál maradna meg az árelőnye - hangsúlyozta a HVG-nek Somfai Attila, a Köbe jogtanácsosa.
A kampánynak a nagy biztosítók számára is vannak előnyei, hiszen a kötelező egyfajta kopogtatótermék, amihez másféle biztosításokat is hozzáköthetnek. Emellett egyéb eszközökkel, például cégalapítással is felvehetik a versenyt az olcsó biztosítókkal szemben. A Generali például Genertel néven egy új biztosítót hozott létre, amely csak online és telefonon köthető olcsó kötelezővel lép a piacra az év végén.
A kötelezős kampány nem teher az autósoknak, elegendő időt kapnak a tájékozódásra, sőt a szerződéseikre ritkán figyelő ügyfeleket rákényszeríti a mérlegelésre - védte az év végi átkötési hajrát Dietz Gusztávné, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértője. Hasonlóképpen gondolkodnak a GVH-nál is: „a versenynek jót tesz a kampány, mert csökkenti az árakat” - hangsúlyozta Mihálovits. Az ügyfél érdekeit éppen azért kell fokozottan figyelembe venni - tartják fogyasztóvédők -, mert a kötelezőt muszáj megkötni.
PAPP EMÍLIA